Sådan får du tid til motion, når du er blevet mor

28. august 2020 Uncategorized 0
Sådan får du tid til motion, når du er blevet mor

Synes du, det er svært at finde tid til at træne og dyrke motion, efter du er blevet mor? Du får her 5 tips til, hvordan du kan finde tid til motion.

Bestem dig for, at motion er vigtigt

Vi har alle samme mængde timer på hånden i et døgn. Det, vi udfylder timerne med, kan være nok så vigtige. Men hvis du sætter din motion først, så du må give afkald på noget andet. Hvad dette andet skal være, er op til dig. Stå en time tidligere op for at gå, løbe eller cykle på arbejde. Skær ned på dit mobilforbrug, hvor der hurtigt går 30 minutter med at scrolle Facebook og Instagram. Drop dit daglige Netflix-fix til fordel for en løbetur eller et smut i svømmehallen.

Vælg en fleksibel motionsform

Når du først har besluttet dig for, at du VIL have tid til motionere, så find en eller flere måder at være aktiv på, som ikke kræver store mængder tid. Det hele kan brase, hvis hele foretagendet tager flere timer og inkluderer transporttid eller særligt udstyr. En løbetur er noget nær det mest fleksible, du kan vælge. Det kræver kun et par gode løbesko og en halv times tid for at få sved på panden og gang i konditionstræningen. Dine løbesko kan du tage med i bilen, når I er ude. Måske kan der lige klemmes en løbetur ind, mens børnene hygger sig med bedsteforældre eller legekamerater.

Leg med dine børn

Børn er rene energibundter, og det kræver faktisk en god fysik at holde trit med dem. Derfor er det helt oplagt at ‘lege træningen ind’ sammen med dine børn. Hop i trampolin, leg fangeleg, spil fodbold, dyrk yoga på stuegulvet eller løb en tur ved siden af dem, når de cykler. På denne måde vil hverken du eller din familie føle, at du giver afkald på noget. Tværtimod er nærværet og kvalitetstiden i højsædet her.

Pas på skader

Når du er kommet godt i gang, så er det tid til at holde fast. Men pas på ikke at presse dig selv for hårdt. Du risikerer at få en skade, der gør, at du må sætte din aktive livsstil på pause. Er du en aktiv løber, så find nogle gode løbesko med stødabsorbering, god støtte og pasform. Det er belastende for især knæ, forfod og hæl at løbe, så gå efter en god kvalitet, når du skal købe løbesko. Du må ikke tage til takke med de gamle slidte kondisko fra bagerst i skabet.


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.