3 kosttilskud der kan være med til at gøre dig sundere

15. november 2017 SUNDHED & SKØNHED 0
3 kosttilskud der kan være med til at gøre dig sundere

Vil du gerne leve lidt sundere? De fleste kan svare ja til det spørgsmål, men det næste spørgsmål er hvordan man kan leve lidt bare lidt sundere. Det kan kosttilskud være med til at hjælpe med. Der findes nemlig mange forskellige kosttilskud, som kan være med til at gøre dig sundere.

Chiafrø

Chiafrø er blevet meget populære i Danmark i løbet af de sidste par år. Det skyldes at de sundhedsmæssige fordele ved at indtage chiafrø er blevet mere kendte. Samtidig er det blevet moderne at bruge de små frø til at lave grød eller som pynt på brødet.

Grunden til at chiafrø er sunde, er fordi de har et højt indhold af omega-3 fedtsyrer. Omega-3 fedtsyrer er vigtige næringsstoffer som ellers primært fås fra fede fisk. Omega-3 antages at kunne nedsætte risikoen for forskellige livstilssygdomme, som fx åreforkalkning, blodprop, diabetes og demens samt andre sygdomme der involverer inflammation.

Samtidig indeholder chiafrø også andre gode kostfibre, og der er derfor kun gode grund til at bruge chiafrø i din madlavning.

 

Mælkesyrebakterier

Mælkesyrebakterier er et andet kosttilskud, som knap så mange kender til. Men mælkesyrebakterier har alligevel mange gode egenskaber, som kan være med til at give en sund hverdag.

Mælkesyrebakterier er en række af forskellige bakterier der omdanner mælkesukker til mælkesyre. Mælkesyrebakterierne har mange gode effekter for kroppen, og det kan derfor være en fordel at indtage nogle mælkesyrebakterier ved siden af den daglige kost.

Mælkesyrebakterier er blandt andet gavnlige for vores immunforsvar og hjælper til optagelsen af vitaminer i kroppen. Samtidigkan mælkesyrebakterie også bidrage til opbygning af slimhinden i tarmen. Helt generelt kan mælkesyrebakterier altså være med til at opretholde en sund tarmflora.

Det er specielt, hvis du skal ud og rejse og dermed oplever nye bakterier at et kosttilskud med mælkesyrebakterier kan være gavnligt.

Du kan finde et stort udvalg af mælkesyrebakterier samt andre kosttilskud på denne hjemmeside.

 

Omega-3 fedtsyrer

Fiskeolie er et af de kosttilskud som flest danskere tager. Det skyldes at det kan være svært at få nok omega-3 fedtsyrer gennem kosten, da det primært finde i fede fisk, som ikke alle danskere er lige vilde med at spise. Du kan få omega-3 gennem chiafrø, men der er stadig mange, der tager kosttilskud i form af kapsler.

Det er nemlig vigtigt, at få nok omega-3 fedtsyrer, og derfor er der mange der vælger at supplere med et kosttilskud. Omega-3 fedtsyrer kan blandt andet være med til at mindske risikoen for forskellige sygdomme.

Det er især sygdomme der involverer inflammation som fx blodprop, astma, eksem og kræft.

Det er vigtigt at tage et tilskud af omega-3 da vi gennem vores kost typisk går nogle omega-6 end omega-3 fedtsyrer. Vi burde kun få lidt flere omega-6 end omega-3 og balancen er derfor skæv hos mange, hvor det derfor kan være en fordel at tage kapsler med fiskeolie.


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.